mandag den 22. oktober 2012

Sådan løber du forfodsløb

Mmm... Nye sko: Vivobarefoot Evo II. De er røde. De er flotte. Og perfekte til forfodsløb.

Forfodsløb er løsningen på alt fra løberknæ til tarmslyng. Det indtryk kan man godt få, når man støder på emnet i løbemagasiner og på nettet.

Det med tarmslyng er ganske vist min overdrivelse, men sandheden er, at mange løbere kan få stor glæde af at justere deres løbeteknik. Så de løber mere skånsomt, og så de udnytter deres kræfter bedre.

Og det er egentlig ikke så vanskeligt. Hvis bare fokus er på det rigtige. For sjovt nok er forfoden det sidste, du skal tænke på, hvis du vil løbe forfodsløb.

Quickgude til forfodsløb
Prøv selv: Rejs dig fra din stol, og begynd at løbe på stedet... Bemærk, at dine fødder lander lige under dit eget tyngdepunkt. Perfekt på forfoden! Du skal ikke en gang tænke på ikke på at lande på forfoden, for det sker helt automatisk. Forfodslandingen er et resultat af, at du bruger resten af kroppen korrekt.

Bliv ved med at løbe let på stedet. Luk øjnene. Læg mærke til, hvordan din krop arbejder. Lad fornemmelsen indprente sig i muskler og hoved. Sådan skal du løbe, når du løber forfodsløb.

Og så er det fremad!
Okay, jeg ved godt, at du slet ikke er begyndt at bevæge dig fremad endnu, men fremdriften er rent teknisk det simpleste ved løb. Til gengæld er fremdriften også årsag til den største misforståelse: For hvis du tror du skaber fremdrift ved at sætte af, tager du nemlig fejl. Dit afsæt løfter kun kroppen opad - og du skal jo fremad.

Endnu en lille øvelse: Stil dig på begge ben, og lad dig falde fremad. Bemærk, hvordan tyngdekraften fører dig fremad, når du "tipper" ud over dit tyngdepunkt.

Automatisk vil dit ene ben søge kontakt med jorden under dig, så du ikke falder på næsen. Og når du har genfundet dit fodfæste, kan du falde igen. Sådan bevæger vi os fremad, når vi løber. Løb er fald på fald på fald på fald. Vi skal bare sørge for at flytte fødderne under os, så vi ikke falder og slår os.

Spild ikke tiden
Afsættet bør blot være en automatisk reaktion ved mødet med underlaget, så du genvinder den tabte højde fra faldet. Ikke mere. Ethvert bevidst forsøg på at sætte af er spildtid.

Hvis du forsøger at styre landingen, spilder du også tiden. Den bør - som afsættet - ske helt automatisk, som et resultat af at benenes bevægelser foregår så tæt under kroppens tyngdepunkt som muligt. Den eneste aktive muskelbevægelse, du skal udføre, er at løfte fødderne under dig.

Hvor bevidstløs er du?
På én gang simpelt og skidesvært. Simpelt fordi vi ikke behøver udføre komplicerede bevægelser. Svært fordi vores bevidsthed forsøger at komplicere tingene. Jeg har set talrige løbere, der har forsøgt at lære sig selv at løbe forfodsløb. Fælles for de fleste er:

  • at de enten slet ikke lander på forfoden, men rent faktisk lander på hælen - og det beviser, hvor stor forskel på, hvad vi tror, vi gør - og så hvad vi rent faktisk gør.
  • eller at de bare peger tæerne nedad langt foran deres eget tyngdepunkt, så de godt nok lander på forfoden, men så de samtidig både bremser deres fremdrift og spilder tid, inden de igen er klar til at falde fremad.

Skosælgerløgn for forfodsløbere
Så for at gentage mig selv: Glem alt om at løbe på forfoden. Lær i stedet at løbe korrekt med resten af kroppen - så vil du helt automatisk blive en glad forfodsløber.

Hvis du derimod fokuserer på, hvordan din fod lander, udsætter du dig selv for en skosælgerløgn, som næsten er lige så stor som de seneste 30 års fokus på overpronation. Begge dele er nemlig udtryk for en ufuldstændig indsigt i, hvordan vi mennesker løber.

Så husk: Vi løber med hele kroppen - ikke kun med fødderne! Vores fødder skal sådan set bare støtte vores krop, mens den falder fremad ved hjælp af tyngdekraften. Vi løber ikke med benene - vi løber på benene!

PS: Læs mere om forfodsløb og find flere løbefif her: Glem alt om forfodsløb!


21 kommentarer:

  1. Du har så evig ret. Det er helt vildt svært! Jeg er jo en af de løbere som du skriver om - jeg troede jeg løb nydeligt forfodsløb, men næ-nej, din videooptagelse viste noget ganske andet, og det gør det slidte sted på hælen af mine FiveFingers også..
    Det er svært at lære en gammel hund nye kunster, men nu vil jeg træne dine øvelser, og også på en af jeres kurser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gamle hunde kan sagtens lære nye kunster. Om det også gælder for garngalninge må komme an på en prøve. :D

      Slet
  2. tja måske engang med tiden kommer du også til at overbevise mig ;)

    Skoene er i hvert fald flotte.

    KH Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vigtigste er, at du snart kommer tilbage og løber med os igen! :-)

      Slet
  3. JEG er overbevist og har også haft Ole Stougaard på besøg 2 gange for at undervise i Poserunning :-) ... jeg købte et par Vivi Barefoot Terra Plana evo II i starten af året, problemet er bare, at jeg får mega ondt i min ene storetå (har lange storetåknogler) og er lidt bange for, at der ikke er nok "polstring" foran på skoen. Så på de længere ture, har jeg en neutral sko på (og lige høj fortil og bagtil) ... i sommerperioden er det et par gode sandaler, så fødderne får luft. Det bedste af det hele ved Poserunning er, at jeg ikke mærker slidgigten i mine knæ mere og har smidt neopren-bindene på begge knæ. Har løbet ½ marathon nogle gange og er kun almindelig træt i benene bagefter - ingen smerter nogen steder :-)
    Hilsen
    Connie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Connie

      Dejligt at høre, at du kan løbe uden smerter, efter at have lært Pose Running - du er bestemt ikke den eneste.

      Hvis du ikke var træt i benene efter at have løbet halvmaraton, skulle du skamme dig! :D

      Løber du i dine Vivobarefoot uden strømper? Jeg ved, at overstoffet godt kan genere oversiden af storetåen. Ellers er det måske bare skoens form, der ikke helt passer til dine fødder. Har du prøvet NB Minimus Trail/Road Zero?

      Hilsen
      Peter :-)

      Slet
  4. Jeg bliver nok aldrig barfodsløber eller specielt forfodsløber, men jeg vil vist have godt af at høre efter dine forklaringer omkring den ranke holdning. For jeg har tendens til at falde sammen i ryggen når jeg bliver træt - og så laver min Ileo-Tibial-sene ballade fordi ryggen trættes. Så jeg vil nu prøve at nærlæse og studere dit indlæg og se om jeg kan forstå det - og se at få lavet mine cor-øvelser oveni. Så skulle der vel komme noget godt ud af det????

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten

      Det vigtigste er jo også, at man er glad for at løbe og ikke bliver skadet. Så er det egentlig ligemeget om de løber forlæns eller baglæns, lander på hælen eller forfoden, i træskostøvler eller barfodet.

      Et lille fif mht. at undgå at falde sammen (ud over coreøvelser selvfølgelig): Prøv at lukke øjnene, mens du løber. Når du fjerner synsindtrykkene, er det lettere for kroppen at finde balancen. Prøv også at lukke dem, når du løber op ad en bakke.

      Lad dog være med at lukke dem for længe eller et sted, hvor der er meget trafikeret. :-)

      Hilsen
      Peter

      Slet
  5. Der er vist mere fare for at løbe ind i et ordenligt grantræ end ud i trafikken heroppe ;-)
    Men det er jo lige præcis pointen at jeg bliver småskadet pga. dårlig rygholdning, det influerer på alt det andet. Nogen af de bedste ture er dem hvor jeg har løbet meget let og med høj kadance, åbenbart har fanget en måde at få plantet fødderne ordentligt under kroppen. Det er bare ikke bevidst, men noget "der er sket"- så føles det som om man bare flyver afsted uden at anstrenge sig. Det ville være rart at kunne styre selv.
    Kiggede på videoen på sitet løb.let og den er interessant - dog lidt megen info som kan være lidt svær at overskue.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pas på de hurtige træer! :D

      Jeg synes, det er enormt interessant, hvor meget af det at løbe der rent faktisk foregår i hovedet og slet ikke i benene - ikke mindst hele spørgsmålet om balance. De fleste menneskers kropsfornemmelse (mig selv inklusiv) er ikke imponerende, men det er noget, der kan trænes bevidst, så det til sidst sker helt ubevidst. Jeg elsker også de ture, hvor alt bare sker af sig selv på den helt rigtige måde, og hvor man nærmest bare svæver over asfalten eller skovstierne. :-)

      Slet
  6. Er der slet ikke nogen steder i Danmark hvor man kan prøve/købe en Vivobarefoot Evo i en butik?

    På forhånd tak

    Peter

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Peter

      I Århus kan du hos KeepRunning i Vestergade (http://keeprunning.dk). Her har de i øvrigt et forholdvist pænt udvalg i minimalistiske sko. Om du kan andre steder ved jeg desværre ikke.

      vh. Peter :-)

      Slet
  7. Hej Peter

    Jeg synes ikke jeg kan finde det nogen steder, så nu bliver jeg simpelthen nødt til at spørge dig: ved du hvad forskellen er på Vivobarefoot EVO og Vivobarefoot EVO II?

    På forhånd tak:)
    Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Signe

      Evo II er vandskyende. Jeg synes, den er perfekt, når det er vinter eller vådt. Evo og Evo III har en tyndere overdel og er rar i sommervarmen. Tjek evt. også den nye og lettere Vivobarefoot One.

      Hilsen
      Peter :-)

      Slet
  8. Er overbevist om at forfodsløb skal afprøves, da begrænsningen i mit løb altid ligger i noget med belastning af knæ eller en 6 år gammel skade i foden. Er kommet frem til at Vivobarefoot EVO eller evt. EVO II eller EVO III, må være et nogenlunde sikkert valg. Efter at have søgt på forhandlernet, så tror jeg ikke jeg finder nogle i de nærmeste sportsbutikker (bor på Als). Så internettet må være løsningen. Så er der bare det der med størrelser og internethandel. Jeg bruger str. 41 i almindelige sko. Løbesko skal åbenbart altid være større i numre (lige som skistøvler). Så mine NB MR759EU, som jeg passer, er i str. 42,5. Hvordan forholder der sig med Vivobarefood? Jeg kan læse at du passer en str. 44. Hvilke størrelse bruger du i almindelige sko? Har du et bud på hvilke størrelse jeg skal have? På forhånd tak! mvh Hans

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hans

      Vivobarefoot Evo (og II og III) er fine sko. Alternativt kan du kigge på Merrell Vapor Glove, som jeg ved, de har hos Løberen.

      Jeg bruger samme størrelse i Evo som i almindelige sko. Den udtagelige indersål kan du evt. tage ud, hvis du har brug for at justere et halv nummer.

      Som instruktør vil jeg selvfølgelig varmt anbefale dig at få lært teknikken rigtigt på et kursus - vi afholder et søndag 25. august i Århus (som samtidig giver dig adgang til 20 procent rabat på bl.a. Vivobarefoot). ;-)

      Under alle omstændigheder: Held og lykke med de flade - dem vil dine knæ elske dig for!

      Hilsen
      Peter :-)

      Slet
  9. Tak for svar Peter! Desværre har alle disse internetbutikker kun skoene i ganske få størrelse. Merrell Vapor Glove har jeg lige fundet i str. 41. Men der har de den ikke i andre størrelser. Så ikke så godt, hvis de ikke passer og skal byttes. Har du erfaringer med Merrel løbeskostørrelser, i forhold til skonummer på dagligdagssko? Jeg kan desværre ikke komme på kursus på søndag. mvh Hans

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hans

      Mine Merrell Vapor Glove har også samme størrelse som mine hverdagssko og mine Vivobarefoot. Om det også vil gælde for andre af Merrells sko, tør jeg ikke sige.

      Jeg har enkelte gange købt sko på nettet, som ikke havde den rigtige størrelse - men i de tilfælde har det aldrig været noget problem at returnere dem og får dem byttet (det har dog kostet portoen).

      Hilsen
      Peter :-)

      Slet
    2. Tak for svar! Det med at bytte var nok heller ikke noget problem, hvis de havde dem i flere størrelse. Men jeg kan jo altid prøve og så få pengene tilbage, hvis de ikke passer.

      Slet
  10. Heysan! Forfodsløb er mega fedt :) har lige slået min PR: over 30km i fivefingers i aftes. Super dejlig tur ude i naturen :)
    Én ting er jeg lodret uenig i, nemlig denne, at fodens landing er ligegyldig. Jeg mener, at fodens landing er essentiel!!! At tage imod underlaget på en absolut bevidst og hensigtsmæssig måde er, i min tilgang til forfodsløb, helt og aldeles grundlæggende for godt forfodsløb. Ankelledet er særdeles aktivt og klart i fokus. I min oplevelse er ankelledets velfunktion selve grundlaget for godt forfodsløb.
    Jeg vil meget gerne demonstrere det, bare kontakt mig. Kunne være super med lidt forfodsnørderi :) mail: opelkaptajn@gmail.com hilsen jakob fra århus

    SvarSlet
  11. Hej Jakob

    Fodens landing er kun et resultat af det, der får det til at ske. Landingen er med andre sidste led i begivenshedkæden. Hvis du bevidst forsøger at styre landingen, starter du altså det forkerte sted.

    Anklen skal for så afslappet som muligt under hele skridtafviklingen - den skal gerne føles som en kogt porre. :-)

    Er du uenig i dette, er du velkommen til at demonstrere det for mig. Jeg holder til i Chr. Wærums Gade, hvor jeg har min akupunkturklinik og underviser i løbeteknik: www.løblet.dk.

    Hilsen
    Peter :-)

    SvarSlet