mandag den 19. september 2011

Har du set mine nye sko?: NB Minimus Trail

Jeg kan ikke love, at min mor kommer til at optræde i min blog igen. Efter et døgns tid syntes jeg, det var passende at informere hende om, at hun nu var hængt ud på nettet som barfodsløber. Hun tog det meget pænt.

Til gengæld kan jeg garantere, at det ikke bliver sidste gang, jeg kommer til at skrive om sko. Til trods for at jeg holder af at løbe i bare fødder, har jeg parallelt med min barfodsinteresse udviklet en passion for flade løbesko, og jeg er den lykkelige ejer af omkring 15 par minimalistiske løbesko og løbesandaler.

Til løbetræning sidste onsdag var der nogle af mine løbevenner i Aarhus 1900, der stillede mig et ubehageligt spørgsmål: "Når du nogensinde at slide dine sko op, Peter?"...

Den slags spørgsmål kan jo give enhver skofetichist røde ører. Grunden til, at de spurgte, var, at jeg var kommet til at købe New Balances bud på en minimalistisk løbesko: Minimus Trail.
NB Minimus Trail. Den bliver jeg glad for - men om jeg når at slide den op, det vil tiden vise.
Siden onsdag har jeg løbet 45 kilometer i NB Minimus Trail. Jeg har løbet tærskelintervaller, skov, bakker, strand, trail og asfalt på ture op til 17 km og både uden og med strømper. Og umiddelbart kan jeg godt lide dem! Jeg har dog enkelte forbehold.

Når man får skoen i hånden bemærker man, at det er lykkedes New Balance at lave en let sko med en forholdsvis flad sål. Den har en fin bredde i forfoden, så der er plads til tæerne. I det hele taget er pasformen rigtig god, og på indersiden er der ingen generende syninger, så jeg har uden problemer løbet uden strømper.

Sålen er ikke helt så flad som i fx Vibram Fivefingers eller Terra Plana, så den stiller større krav til en god løbestil, dvs. landing på for-/midfod under kroppens tyngdepunkt, korte skridt og høj kadence. Hvis man kommer fra en traditionel sko, er der sikkert en del, der vil finde den mere behagelig at løbe i, end de to førstnævnte, men den kræver altså, at man allerede ved, hvordan  man skal løbe i den (fx vha. Pose Running eller ChiRunning).

Det er Vibram, der har produceret sålen. Men af en eller anden årsag (vægt? fleksibilitet?) har New Balance valgt at give den et specielt mønster med gummiknopper, der (som det kan ses på nedenstående foto) kun dækker en del af sålen. Resten (de gule områder) er blødere EVA. Det betyder, at skarpe sten let mærkes gennem sålen, hvis de rammer det "forkerte sted". Den bløde EVA-sål giver desuden en vis forsinkelse, så når man rammer en sten på disse punkter, er det for sent at reagere - i modsætning til tyndere Fivefingers- og Terra Plana-såler, hvor man får lynhurtig respons fra underlaget og kan at flytte foden, inden man kan nå at stave til "av".
Pas på! Bunden er blød i de gule områder, hvor der ikke er gummi!

Samtidig betyder den let hævede hæl , at man ikke har helt samme fornemmelse for underlag og ujævnheder, som man har i fladere sko. Såltykkelsen i hælen er ca. 15 mm og 11 mm i forfoden. Selvom forskellen kun er 4 mm, kan man mærke den, hvis man er vant til, at der ikke er forskel på hæl- og forfodshøjden (såkaldte "zerodrop-sko). På asfalt og jævne stier fungerer NB Minimus Trail noget bedre, og man kan sagtens løbe Pose Running i den.

Det er en overdrivelse at kalde NB Minimus en barfodssko. Men hvis man kommer fra en traditionel løbesko, kan den være et rigtig godt sted at begynde at arbejde med en mere naturlig løbestil. (En del barfodsfundamentalister vil hævde noget andet). Terra Plana Evo vil dog fortsat være min foretrukne allround-minimalistsko.

Producent:     New Balance
Model:           Minimus Trail (MT10) (New Balance har også lavet en Minimus Road)
Vægt:             232 gram (i min str. 44,5)
Pris:               1000 kr. (fås bl.a. hos KeepRunning i Århus)

OPDATERING: Læs også min anmeldelse af NB Minimus Trail Zero - den nyeste udgave af Miniums med zero-drop: "Min nye skovsko: NB Minimus Trail Zero."

5 kommentarer:

  1. Har du set/prøvet den nye road-version fra NB? den er med zero-drop hæl! Har ikke selv prøvet den endnu - men den ser funky ud og er nok bedre. jeg sværgede jo til den du anmelder og har løbet 6 timers løb og 100km i dem men er faktisk blevet træt af dem da jeg syntes der er for lidt "kontakt" med underlaget - så PT piler jeg rundt i mine Evo´s (som du engang anbefalede) og har besluttet at købe et par af dem med knopper under til terræn og smattede dage : )

    Cheers, og lækker blog du har - spændende læsning for en entusiast : )

    Mvh

    Mathias (Ren Kost)

    SvarSlet
  2. Hej Mathias

    Tak, skal du have. :-)

    Umiddelbart var jeg også ret begejstret over NB Minimus Trail. Måske var det i virkeligheden mest, fordi en stor skoproducent for alvor forsøgte at tage minimalisterne seriøst. Men i dag synes jeg, de er alt for meget sko, og sålkonstruktionen kan jeg slet ikke forstå - som du skriver er kontakten med underlaget langt fra så god som i fx Vivobarefoot Evo. For mig er Evo'en stadig den bedste allroundløbesko, jeg har prøvet.

    Jeg har ikke prøvet de nye NB Minimus Zero. (Ved du, om de har fået dem hos KeepRunning i Vestergade?). Det er et plus, at de nu er med zerodrop, men jeg er bange for, at de stadig vil være for "svampede" for mig. Lad mig endelig høre, hvis du får et par. Jeg vil også gerne høre om dine erfaringer med Vivobarefoot Neo Trail. Jeg ved at andre er vældig begejstrede for dem - selvom de er noget tungere end Evo'en.

    vh. Peter

    SvarSlet
  3. Hov, lidt sent ude her - er ikke så god til at følge med endnu i den her blogging verden.
    Yes de har fåert dem i vestergade, trail versionene virker helt vandvittig let og tynd..jeg har kun haft den på og ikke prøvet at løbe i den endnu, men det skal jeg helt sikkert ved lejlighed. VivoB. Neo Trail Breatho har jeg fået, men den står og venter på hylden - har ikke været i stand til endnu at tage i skoven med læggene - MEN det er jeg nu så inden for et par uger så får den en andmeldelse herfra ; )

    Mvh

    Mathias

    SvarSlet
  4. Er meget spændt på at høre om Breatho'erne. Føles de tunge i forhold til Evo?

    SvarSlet
  5. Ja de gør : ) Du kan læse det i mit seneste indlæg, cheers

    SvarSlet