lørdag den 10. september 2011

Nøgne tæer og det, der er værre

I anledning af mit allerførste blogindlæg har jeg barberet mine tæer og iført mig splitshorts for at komme i den rette stemning. Men lad dig endelig ikke frastøde af den blege, nøgne hud på mine fødder, for denne blog kommer til at handle om meget mere og andet end barfodsløb.

Jeg er først og fremmest en glad motionsløber. Og en vigtig forudsætning for at bevare min løbeglæde er at undgå skader. Derfor vil denne blog komme til at handle rigtig meget om hensigtsmæssig løbeteknik, og så kan jeg nok heller ikke lade være med at bruge taletid på at dele det, der efterhånden har udviklet sig til et fetichistisk forhold til minimalistiske løbesko, som fx Vibram Fivefingers, Terra Plana og huaraches.

Minimalistiske løbesko (og sådan set også regulært barfodsløb) befordrer ganske vist en meget mere naturlig løbestil, hvor man udnytter elasticiteten i muskler og sener til støddæmpning. Men det er ikke tilstrækkeligt for alle blot at skifte til mere minimalistiske sko, hvis de vil undgå skader. En god løbestil skal der til!

I den forbindelse er Pose Running (eller Chi Running, som smager af lidt af det samme) en rigtig effektiv metode til at optimere sin løbeøkonomi og udnytte kroppens elasticitet - samtidig med at man benytter tyngdekraften til fremdrift i stedet for at kæmpe imod den.

Men alt dette kommer jeg til at skrive meget, meget mere om. God læselyst - og skriv endelig til mig, hvis du har nogen spørgsmål. Det vil være en fornøjelse for mig at dele mine erfaringer med andre!

Vaskes efter brug!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar