onsdag den 21. marts 2012

Kun få skønhedsfejl: Vibram Fivefingers SeeYa

VFF SeeYa - en funky sko til en funky fætter!
Der er ingen sko, der har betydet så meget for barfodsløb, som Vibram Fivefingers. Det skulle da lige være alle de støttende og støddæmpende løbesko, som trods de bedste hensigter har givet flere skader, end de har beskyttet imod.

Med sit ikoniske design med de adskilte tæer har Fivefingers udviklet sig fra en spøjs sejlersko til en bred palette af (stadig spøjse) sko til sport, fritid, hverdag og fest. Forrige år kom modellerne Speed og Bikila, som er særligt udviklet til løb, og jeg har løbet mange kilometer i dem begge. De har samme sål, men forskellige overdele. Speed kan dog være svær at tage alvorligt som løbesko, da den mest af alt ligner en bamsepote, når man får den på. Bikila derimod ser hurtig ud - og det er den: Jeg har sat personlig rekord på halvmaraton, hver gang jeg har løbet i den!

VFF Speed. En virkelig grim sko.
Den løber jeg kun i, når ingen ser mig.
Angst i Afrika
Nu har de fået endnu et hurtigtløbende familiemedlem: Vibram Fivefingers SeeYa! Med kun 142 gram i min størrelse 44 er de en anelse lettere end Bikila, som vejer 163 gram. (Men når min røv vejer 3 kilo for meget betyder det nok mindre).

Sålen er 3 millimeter tynd mod Bikilas og Speeds 4 millimeter, og en del af gummiet (hvor man ikke lander) er erstattet med tyndere blødt plastik. Umiddelbart bemærker jeg dog ikke den store forskel på de to såler: Begge giver en god fornemmelse for underlaget, samtidig med at de beskytter tilstrækkelig mod småsten og grovkornet asfalt.

SeeYa ser endnu hurtigere ud end Bikila - og det betyder meget for mig, da jeg desværre ikke altid selv kan levere varen. Jeg har løbet knap 150 kilometer i SeeYa de sidste par uger, og jeg er umiddelbart begejstret. Jeg kan levende forestille mig, hvordan samtlige kenyanere og etiopiere springer til side ved startlinjen til Hamburg Marathon af frygt for en århusianer i et par seriøst cool løbesko. Det bliver stort!

SeeYa til venstre og Bikila/Speed til højre.
Som fod i hose
De adskilte tæers vigtigste funktion er ikke at give større frihed til tæerne. Tæerne har faktisk mere bevælgelsesfrihed i et par brede, fleksible sko som fx Vivobarefoot Aqua Lite eller Sole Runner FX Trainer, synes jeg. Men konstruktionen med de adskilte tæer er med til at holde foden på plads i skoen - uden at det virker hæmmende. Og når jeg løber i dem bemærker jeg slet ikke skoene - de er blevet en del af min fod.

Men... For der er et par men'er. Fivefingers egner sig efter min mening ikke til at blive brugt i vådt føre. Vand bliver suget ind mellem tæerne. Det kan være hundekoldt, og hvis du skal løbe langt, kan det give anledning til vabler. Du får også let små sten og kviste mellem tæerne. Men det er et par generelle problemer for alle de Fivefingers, jeg har prøvet.

Det nederste plastik på SeeYas hælkappe kan godt irritere, når jeg går,
men når jeg løber, bemærker jeg det heldigvis ikke.
Blod og vabler
For SeeYas vedkommende er der desuden noget irriterende ved hælkappen. Første gang jeg løb i dem (en rolig tur på 12 kilometer), skrabede det øverste af kanten på hælkappen et hul på huden (masser af blod!) pga. en hård syning på den ene sko. (Det lykkedes mig at nulre syningen lidt blødere, og jeg har ikke haft problemet igen). Samtidig har hælen en kappe af blød plastik (se billede), som er generende, når jeg går. Når jeg løber og lander på forfoden, bemærker jeg den heldigvis ikke. 

I skoven fungerer SeeYa ikke optimalt. Den sidder ikke fast nok til foden. På ujævnt underlag får jeg fornemmelsen af, at min fod skrider inden i skoen pga. den bløde hælkappe. Men som en let trænings- og konkurrencesko på asfalt er den perfekt. Altså i tørvejr. Prisen er dog langt fra perfekt eller minimalistisk: 1100 kroner for et Fivefingers er sgu at tage røven på løbeskofetichister som mig. Og jeg hopper på den gang efter gang...

Producent: Vibram
Model:       SeeYa
Vægt:        142 gram i min størrelse 44
Pris:           1100 kr. (fås bl.a. hos KeepRunning i Århus og hos www.alun.dk)


PS: Skal du i skoven er det måske værd at overveje den nye udgave af NB Minimus Trail - nu med zerodrop og helt nyt og lettere design. Jeg tror, jeg er forelsket!

8 kommentarer:

  1. Så prøver jeg igen. Forsøgte i går at poste en kommentar, men den fordampede i cyberspace..
    Tak for den grundige gennemgang. See-Ya er vanvittig lækre at se på, og de lokker! Godt at læse at de også er gode løbere.
    Jeg er enig med dig i dine betragtninger omkring VVF og tæer: der er ikke særlig meget bevægelsesfrihed, men en super pasform til gengæld. Jeg har kuns et par, det er de klassiske KSO. Elsker dem når det er lunt nok. Til trails i vådt og smattet føre kunne jeg dog godt ønske mig sådan en slags hybrid mellem VVF og Leguano. Mine Leguanoer står supergodt fast på glat-smat, med foden kan godt have en tendens til at skubbe sig lidt rundt i skoen, især når terrænet er kuperet.

    SvarSlet
  2. Derfor er jeg tvunget til at eje flade løbesko til enhver lejlighed og ethvert underlag. Mmmm... Nye sko... :D

    SvarSlet
  3. Super gennemgang af de tre modeller!

    Jeg overvejer selv lidt at kaste mig ud i barefootrunning (iført sko..). Jeg skal primært bruge dem til almindeligt motionsløb på asfalt og skovsti og evt. en lille smule til orienteringsløb på al slags terræn.

    Jeg har kig på følgende modeller, men aner ikke, hvad jeg skal gå efter (jeg er ligeglad med fjollethedsfaktoren, for de alle crazy i forvejen):

    - Bikila LS
    - Speed
    - Syridon LS
    (- Komodosport LS)

    Har du et bud? Hvilke af dine par kan du bedst lide?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have! :-)

      Bikila og Speed er de eneste af de fire, du nævner, jeg har. De har samme bund, så det er primært et spørgsmål om smag, hvilke der er at foretrækker. De egner sig begge til asfalt og skovstier, men hvis du vil offroad, kommer du nok til at savne dækmønster under sålerne. Det har Spyridon derimod, der er lavet til trailløb. Om den også er rar på asfalt tør jeg ikke udtale mig om. SeeYa er primært til asfalt, vel jeg mene.

      Du skal være opmærksom på at Fivefingers generelt ikke fungerer særlig godt når det er vådt. Du får vand ind mellem tæerne, og det kan - afhængig af årstid - let blive en kold fornøjelse.

      Hvis du vil have en god allround sko til skov og asfalt, som du kan bruge hele året, vil jeg vælge Vivobarefoot Evo eller Evo II. Jeg ved, at de har dem hos KeepRunning.dk i Århus og sikkert også andre steder i landet.

      Læs evt. mere her: http://piskeben.blogspot.com/2012/02/den-store-skoparade.html

      Hilsen
      Peter :-)

      Slet
  4. Hej igen og tak for hurtigt svar :-)

    Jeg prøvede et par speed i intersport i min middagspause i dag. Det var den rigtige størrelse, men hold fast, hvor var de svære at få på! Bliver det lettere?

    At de var så svære at få på og så det du skriver omkring fivefingers og vådt føre, får mig også til at overveje, om det mon er det rigtige mærke for mig.

    Jeg tror, jeg vil prøve at finde en butik i Odense, hvor jeg kan prøve en Vivobarefoot Evo/II.

    Hilsen Søren

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Søren

      Du lærer hurtigt at få alle tæer i de rigtige huller i et par Fivefingers. Start med storetåen - så er det nemmest. I starten vil du sikkert opleve, at der mangler en tå eller to, når du kommer til de sidste, men i løbet af kort tid lærer tæerne selv at finde vej ind i skoen. :-)

      Fivefingers er glimrende at løbe i - men hvis jeg kun skulle have ét par, som jeg kunne bruge året rundt i alt slags vejr, ville jeg helt klart vælge Vivobarefoot Evo/Evo II/Neo.

      Hilsen
      Peter :-)

      Slet
  5. Ang. Fivefingers i vådt eller koldt vejr:
    Selv har jeg ingen problemer med at lunte af sted i gennemblødte KSO's (eller i sne) - men for folk, der nemt får kolde tæer, er neoprenmodellerne faktisk et rigtig godt bud.

    Blot skal man være opmærksom på, at de sidder tæt (stramt...) om fødderne - lad os kalde det en kompressionssko.

    Man kan stadig være heldig at finde Flow Trek på europæiske sider (de har grove såler), mens den "almindelige Flow" er nem at finde på alle forhandlersider.
    Jeg ville vælge en Trek-model hvis jeg ville løbe på en masse sne og is eller på meget groft underlag (off road/trail) - selvom den almindelige "glatte" så har overraskende godt greb i sne.

    SvarSlet