mandag den 17. september 2012

Gi' mig mudder: Vivobarefoot Breatho Trail

Der er dømt skovsjov for alle pengene i et par flade med knopper.
Udenfor skinner skolen, men jeg er ikke spor indian summer-glad. Nej, lad i stedet himlen regne mudder. Lad Marselisskovens stier og mountainbike-spor forvandle sig til syndfloder af tyktflydende skovbund! Gi' mig efterår nu!

Hvorfor? Fordi når du én gang har prøvet at stå fast i smat, der ellers ville sende dig til tælling, bliver du afhængig af det. Og lad mig slå fast med det samme: Du står fast i Vivobarefoot Breatho Trail!  

I've got a feeling
Bare fødder og mudder er ikke ubetinget en fabelagtig kombination. Det er ganske vist en næsten-seksuel oplevelse at mærke det bløde, lerede mudder presse sig mellem de nøgne tæer. Men bare fødder har glatte såler. Og medmindre du flytter benene med Piskebenshastighed, så skrider benene væk under dig.

Heldigvis kombinerer Vivobarefoots bud på en minimalistisk trailsko en god fornemmelse for underlaget med et stabilt fæste i selv det vanskeligste terræn. Knopper på 4,5 millimeter er strategisk fordelt under sålerne og sikrer, at verden ikke skrider under dine fødder. Selve sålen er kun 2,5 millimeter tynd, så du kan stadig mærke, hvad der forgår under dig. 

Breatho Trail føles en anelse bredere end Vivobarefoot Evo (og Neo), så der er god plads til tæerne. Næsten for god plads til mine tæer, så jeg har valgt et nummer mindre, end jeg plejer i Vivobarefoots sko. Jeg har fjernet den udtagelige indersål (3 mm), men hvorvidt du foretrækker at beholde den i er mest et spørgsmål om smag og pasform - det er stadig en kontant sål.

Til det hele
Jeg har efterhånden løbet en pæn sjat kilometer i dem fordelt på skov, smalle trails, stejle stigninger og hurtige nedløb, strand og klit. Mudder. Vandpytter. De klarer det hele. Og til min store overraskelse og glæde er det okay at løbe korte stykker på asfalt eller andet hårdt underlag - selvom det selvfølgelig slider lidt mere på knopperne.

Ved tæerne er der en kunsstofforstækning, der beskytter tæerne, men der er ingen rock plate (dvs. en hård plade i sålen, som beskytter foden, når man træder på skarpe sten m.m.), og det har jeg savnet enkelte gange. Når nu skoen er skabt til at være vild i - så kunne Vivobarefoot godt have gået hele vejen, som fx Merrell har gjort i deres minimalistiske Trail Glove.

Breatho Trail er ikke nogen let (minimalistisk) sko. Den vejer 279 gram i min størrelse 43. Men selvom den vejer det dobbelte af mange af de sko, jeg plejer at løbe i, så føles den ikke generende tung - afhængigt af hvor meget mudder og vand, der tynger, selvfølgelig.

Tjek også storebror
Snøresystemet er jeg ikke så begejstret for - og snørebåndene er alt, alt for lange. De er svære at justere - til gengæld sidder skoen fint, når man først har fundet den rette justering. Pløsen er syet sammen med indersokken, og der er ingen generende syninger. Det fungerer fint, uden at den dog lukker tæt til - jeg har i hvert fald været nødt til at tømme skoen mange gange undervejs.

Bemærk i øvrigt at Vivobarefoot også har lavet en lidt mere vandskyende bror til Breatho'en, nemlig Neo Trail, som har en vandskyende overdel, der samtidig gør den mindre åndbar og lidt varmere. 

Hvor Vivobarefoot Trail ikke slår til, tager Bare-Grip 200 fra Inov-8 over.
Mere om det en anden god gang.
Min dårlige smag?
Og så er der udseendet. Selvom det er det indre, der tæller, må de jo gerne se godt ud. Det synes jeg egentlig ikke, at de gør, og det er efter min smag et generelt problem for mange af Vivobarefoots modeller (med Evo'en som undtagelse). Det er selvfølgelig et spørgsmål om smag og behag - og jeg ved, at der er nogen, som er uenige med mig. 

Nej, så er der væsentlig mere fisse i mine allervildeste Bare-Grip 200 fra Inov-8. De kræver dog endnu mere mudder, før jeg vil være bekendt at dele mine indtryk her i bloggen. Men glæd dig. Det gør jeg.


Producent: Vivobarefoot
Model:       Breatho Trail
Vægt:        279 gram (i min str. 43)
Pris:           719 kroner på tilbud hos Speed Works

20 kommentarer:

  1. ...okay hvis det er sådan fat med Bare-grip 200, så må jeg have sådan et par ;)
    Dejligt nørdet indlæg.
    Du skulle have været med til Molsløbet. Utrolig smuk rute, næsten ikke asfalt og mange drøje bakker.
    Vi ses :)

    SvarSlet
  2. Der er i øvrigt også rock plate i neo trail...

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, Neo Trail har da heller ikke rock plate, så vidt jeg kan læse rundt omkring (ud over en klat gummiforstærkning ved svangen lige som Breatho'en).

      Slet
    2. Jeg udtaler mig kun på baggrund af specifikationer, det kan meget vel være at rock platen er "minimalistisk", dvs en gummiklat;)

      Slet
  3. Inov8 har en serie, som ligger sig op ad breathoen, dog med mindre hidssige knopper, nemlig trailroc serien. Det er dog indtil nu kun den der hedder trailroc 235, som er zero-drop, og den har ingen rock plate. Det har storebroderen 245 til gengæld, men den har så 3mm drop. Til efteråret kommer trailroc 150, der som navnet afslører vejer 150g, er zero drop og har knupper.

    SvarSlet
    Svar
    1. Bare-Grip 200 har også zero drop - men er temmelig aggressiv og er ikke lavet på anatomisk læst (i modsætning til den kommende Trailroc 150). Uha, hvor jeg glæder mig til at prøve den! :-)

      Slet
    2. Jeg syntes også at trailroc'en ser meget tiltalende ud, specielt fordi den ligner en god trailsko som også kan bruges til allroundsko qua at sålen ikke er så aggressiv.
      Jeg løber selv i en fivefingers treksport, som er min eneste løbesko, den har dog klare begrænsninger ifht. meget blødt underlag, så som mudder, men er ellers er den en udemærket allroundsko til blide trails såvel som vej.
      Glæder mig til at læse din artikkel om bare-grip'en!

      Slet
  4. Hej Peter

    Jeg er i færd med at kvitte et løbeliv fyldt med skader til fordel for gode oplevelser i mine VivoBF Neo, som jeg er ret vild med. Og jeg overvejer at udvide skosamlingen, for man bliver inspireret af dine anmeldelser ;). Kan man regne med, at Vivo Barefoots forskellige modeller "holder" størrelsen - altså er fx en størrelse 39 altid en 39'er? Hvad er din erfaring?

    Mvh
    Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte

      Jeg synes, at Breatho Trail er en anelse bredere end Evo (som har samme sål som Neo).

      Jeg har valgt et nummer mindre og fjernet indersålen. Men der er tale om ganske små forskelle. Hvis din Neo i størrelse 39 er til den store side, ville jeg måske vælge en størrelse 38 - medmindre du vil have plads til en tykkere strømpe til vinter.

      Ellers er det min erfaring, at størrelserne i de forskellige modeller svarer meget godt til hinanden.

      (Der kan også være andre forskelle på herre- og damestørrelserne, som jeg ikke kan gøre mig klog på).

      Vh. Peter :-)

      Slet
  5. Tak for svaret! Det er jo somme tider lidt tilfældigt om man rammer størrelsen, hvis man satser og køber på nettet uden at kunne prøve først;).

    Vh Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu ved jeg ikke, hvor du holder til i landet, men jeg mener, at du kan finde butikker i Århus og København. Jeg har også af og til købt i England, og det har ikke været noget problem at få dem byttet (udover at det koster lidt porto).

      vh. Peter :-)

      Slet
  6. Salg af inov-8 baregrip 200 i butikker i København eller omegn? Er det en realitet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christian

      Så vidt jeg ved sælges de ikke i butikker i Danmark. Jeg har købt mine her: http://www.wiggle.co.uk/inov-8-bare-grip-200-shoes/

      (De er lavet på samme læst som Inov-8 F-Lite 195, og jeg bruger samme størrelse i de to modeller).

      vh. Peter :-)

      Slet
  7. Hej Pete(vidste ikke lige hvor jeg ellers sku skrive)

    Vi er nu en flok på 4-5 stykker der skal afsted på onsdag så vi skaffer vist selv en bil - da jeg ikke tror din bil kan bære så mange ; )vi ses derude

    Mvh

    Mathias

    SvarSlet
  8. Hej Peter,

    Min makker ringede 2 min efter du var gået fra biksen og afmeldte pga sygdom - håber du ser det her så vil jeg mægtigt gerne med i bilen...: )

    Mvh

    Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ser det - og du har en plads i bilen. :-)
      Hvis du kommer om til Frederiks Allé 75 (ved Trævarefabrikkernes Udsalg), så kører vi kl. 16.30. Mit mobilnr. er 6127 6397.

      Slet
  9. Hej Peter, hvor perfekt - jeg er der dér! ses : )

    SvarSlet
  10. Hej Peter

    Jeg har fulgt din anbefaling og købt mig et par Breatho Trail. Jeg har desværre fået købt dem et nummer for små. Da det stadig er noget af en specielvare er der ikke den store interesse for dem på DBA. jeg vil derfor høre, om du kender til fore, hvor jeg måske vil have mere held med at få afsat dem så jeg kan få råd til et par der passer i størrelsen. - På forhånd tak for svar.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Morten

      Prøv på www.loebesiden.dk - det er mit bedste bud. (Undskyld, jeg først svarer nu - jeg har været på ferie). :-)

      Hilsen
      Peter

      Slet