fredag den 7. oktober 2011

Gu' er jeg ej sej!

De lignede mest af alt et par rockere, der enten havde røvet bordellet i Tinglevgade eller havde leveret friske forsyninger til den lokale rygeklub. De var skaldede, pumpede og så overhovedet ikke venlige ud. Så jeg blev temmelig overrasket, da jeg løb forbi dem i bare fødder, og den ene sagde: "Det er vildt det dér - du er sgu for sej!"

Jeg kunne ikke undgå at få flashback til for to uger siden, da det var et par foxy unge piger, der sagde noget lignende, mens jeg løb forbi dem i bare fødder på en grusvej ved Rubjerg Knude. Vel er det da smigrende, at folk ikke kun synes, det er vanvittigt at smide skoene, men også sejt.

Men hvis sandheden skal frem, er der intet sejt ved at smide skoene. Tværtimod. Flere undersøgelser viser, at der er en sammenhæng mellem støddæmpende løbesko og risikoen for skader. Andre viser, at det faktisk er mere skånsomt for muskler, sener og led at løbe med en naturlig løbestil, som man fx kan lære ved at løbe på bare fødder (eller gennem Pose Running, hvis man ikke har mod på at smide skoene).

Indrømmet: Jeg ligner en tøs, når jeg løber - også uden huaraches.
 Så nej, jeg er ikke spor sej. Jeg er en pivskid, der vil gøre meget for at undgå skader: Jeg smider gerne skoene, jeg bruger tid på at træne god løbestil, og jeg er bevidst om, at det ikke skal gøre ondt, når jeg løber. For når mennesket gennem evolutionen har udviklet sig til at være en naturlig langdistanceløber, så er det vel meningen, at det skal føles let og naturligt, ikke?

Og så lige lidt reklamegas: Er du også alt andet end sej, og har du lyst til at arbejde med din løbestil, så har Jesper Nothlev og jeg et par ledige pladser på vores workshop i god løbeteknik og Pose Running søndag 16. oktober kl. 10-14. Begyndere såvel som erfarne løbere er velkomne! Sted: Logicas lokaler i Scandinavian Center i Århus. Introduktionspris: 300 kr. (inkl. sandwich, frugt og vand). Giv lyd, hvis du har lyst til at lære at løbe bedre - og undgå skader! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar