onsdag den 9. november 2011

Tommelfingeren nedad for "100-Up"?

Der findes ingen genveje til evig løbelykke. Men, men, men. Det har ikke forhindret store dele af løbeverden - i særdeleshed barfodsløbere - i at gå i selvsving over en englænder, der for mere end 100 år siden skulle have udviklet sig fra en middelmådig løber til flere gange verdensrekordholder alene ved hjælp af to supersimple teknikøvelser. Lyder det for godt til at være sandt? Det vender jeg tilbage til...

Den fornyede interesse for W.S. Georges resultater i slutningen af 1800-tallet skyldes en artikel i New York Times skrevet af ingen ringere end Christopher McDougall, der er ophavsmand til forrige års store løbebestseller, "Born to Run". Den bog er uomtvisteligt den største enkeltstående årsag til den store interesse for barfodsløb, naturlig løbestil og minimalistiske sko, som optager - i hvert fald mig og mange andre - løbere over hele verden. Og hvis du ikke allerede har læst "Born to Run", så har du bare at komme i gang, for den kan give enhver sofakartoffel lyst til at løbe ultraløb i bare fødder, skulle jeg hilse at sige!

Teknik, tak!
I sin artikel (se link herunder) omtaler Christopher McDougall de to øvelser, som angiveligt var hemmeligheden bag G.W. Georges verdensrekorder. Øvelserne er simple:

Først løfter du det ene ben ved at løfte knæet op til hoftehøjde 100 gange, herefter det andet. Så løfter du skiftevis det ene ben og så det andet ved at løfte knæet op til hoftehøjde 100 gange, næsten som hvis du løber på stedet. (Se hvordan i linket herunder).

Som stor tilhænger af tekniktræning glæder jeg mig over dette fokus på øvelser som et vigtigt supplement til løbetræning. Men når jeg som Pose Running-instruktør kigger på øvelserne, slår det mig, at de nok ikke er helt så hensigtsmæssige, som det antydes i videoen.

Knæløft, nejtak!
Det er i mine øjne et problem, at man i øvelserne løfter knæet overdrevent ved hjælp af hoftebøjerne. I stedet bør foden løftes ved at bøje knæet ved hjælp af hasemuslerne. Når man prøver det, vil man opleve, at der er stor forskel. Der er ingen grund til at løfte mere end højst nødvendigt - og en fod er nu engang lettere end et helt ben! Ved at føre knæet så langt frem, som vist i videoen i artiklen, forskydes balancen desuden med det resultat, at man er nødt til at flytte vægt bagud for at skabe balance, og det er ikke befordrende for fremdriften.

Så selv om øvelserne umiddelbart kan se gode (og ikke mindst nemme) ud, så forbedrer de altså ikke nødvendigvis løbestilen, men risikerer at give dårlige vaner, som evt. kan give anledning til skader.

Nej, der er ingen nemme løsninger! Tekniktræning er den sikreste genvej til at undgå skader og bevare sin løbeglæde - men det kræver samtidig en stor portion tålmodighed - og så selvfølgelig de rigtige øvelser, der vitterligt også giver den enkelte løber en mere optimal løbestil. Og hvad der virker for mig, virker ikke nødvendigvis for dig. Det kræver en grundig (video-)analyse af dit behov. I sidste ende er det den måde, du opnår de bedste resultater i længst tid.

Forkert? Vurdér selv:
Christopher McDougalls artikel i New York Times: The once and future way to run
Video med 100-Up-øvelserne: The lost secret of running

Rigtigt!:
Her er et godt - ganske vist tysk - eksempel på, hvordan øvelsen bør laves:

4 kommentarer:

  1. Interessant. Jeg kunne godt tænke mig at se en video med dit bud på hvordan øvelserne kunne gøres. De rigtige øvelser.. :-)

    SvarSlet
  2. Hej Birthe

    Nu har jeg lagt en lille video ind, der viser løftet, som det bør laves. Håber det nu giver bedre mening.

    Hilsen
    Peter :-)

    SvarSlet
  3. Hej Peter

    Nu er det jo et gammelt indlæg det her, men faldt alligevel over det.
    Har du et link til videoen da den ikke vises her hos mig??

    Teddy

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Teddy

      Jeg går ud fra, at du mener videoen med den korrekte udførelse, som du efterlyser? Den finder du her: http://www.youtube.com/watch?v=O8GZatLrgGw&feature=player_embedded&noredirect=1

      HIlsen
      Peter :-)

      Slet