tirsdag den 20. december 2011

Hjælp - mit sommerhus falder i Vesterhavet!

Jo, jo - jeg lever i sandhed et liv på kanten. Om lidt falder jeg.

Knogleresterne ligger allerede i vandet ved stranden nord for Rubjerg Knude. Og snart ligger Vesterhavshytten på havets bund sammen med Maarup Kirkegård.

I de kommende år bliver udsigten fra vores sommerhus bare bedre og bedre. Men på et tidspunkt vender det, og beliggenheden bliver lidt for spændende, hvis ikke der bliver kystsikret i tide. Det fik Anette og jeg en forsmag på her i weekenden. Min barfodsløbesti langs klinten er simpelthen styrtet i havet efter de sidste par decemberstorme. Og flere sommerhuse er nu forladt og balancerer på det yderste af klinten.

Det er ellers kun få uger siden, jeg løb her med nøgne tæer. Dengang ville jeg ikke tøve med at udråbe området fra Lønstrup til Rubjerg Knude til det perfekte barfodsterræn. I dag skal man ikke komme for tæt på kanten.

Her var verdens fedeste barfodsløbesti. Nu er jeg nødt til at skifte
de bare fødder ud med svømmefødder, for stien ligger i havet.

Opslugt af bølgerne
Da Anette og jeg så de seneste resultater af uvejrets rasen, var vi begge dybt rystede over, at flere meter land på så kort tid er blevet til vand. Jordskorpen langs klinten fra vores sommerhus ind mod Lønstrup har slået så dybe revner, at endnu flere stykker Nordjylland snart vil brække af og blive opslugt af det frådende hav nedenfor.

Vi kendte ellers godt stedets skæbne, da vi overtog huset sidst i august. Samtidig med at vi forelskede os i Vesterhavshytten i pinseferien, kastede vi os nemlig over alle de forskningrapporter og krystalkugler, som vi kunne komme i nærheden af. De mest dystre fremtidsudsiger giver os 30 gode år i eget sommerhus ved Lønstrup. Andre lover op mod 200 år, før de 300 meter mellem os og havet er ædt op af regn, vind og bølger.

Næste gang vi kommer forbi, ligger dette sommerhus sandsynligvis knust ved foden af klinten.

Selve Lønstrup er allerede hegnet inde bag en vold af store kampesten, så byen ikke bliver ædt luns for luns, som det ellers ville være tilfældet. Men ikke kysten syd for byen, hvor vores sommerhus ligger. Og det er der ifølge Hjørrings borgmester heller ingen planer om.

De voldsomme kræfter, som man er nødt til at underlægge sig ved Vesterhavet, er betagende. At kalde det for en stor del af charmen, er måske at overdrive, men det tilføjer i hvert fald et ekstra spændingsmoment til vores søde sommerhusliv.

Hvem har lyst til at løbe ned ad denne trappe, efter at have løbet 30 kilometer?
Det har jeg og en masse andre løbetosser næste sommer!


Se det, før det er for sent
Områdets kraftfulde natur indbyder i den grad til vandre- og løbeture. Har du mod på en herlig tur i eller uden løbesko, så har du til sommer chancen for at krydre oplevelsen med et startnummer på maven og sandkage i maven. 19. august lyder startskuddet nemlig for Rubjerg Knude-løbet. Hel- og halvmaratonruterne går lige forbi vores sommerhus og byder på nogle af områdets fedeste og allerhårdeste strækninger - ovenikøbet med mulighed for sandstorm.

Jeg var ikke med i år, da løbet havde sin premiere. Men mon ikke jeg er at finde på startlisten til sommer. Og du skal da med, ikke?

At servere sandkage ved fyret på toppen af Rubjerg Knude for løbere,
der næsten har løbet 30 kilometer, lyder som pervers humor.
Den har bare at være god!

Læs om ruten og se billeder på løbets hjemmeside: Rubjerg Knude-løbet.

6 kommentarer:

  1. Det var dog en dramatisk sommerhus-beliggenhed!! Og en lokkende løbetur du der inviterer på til sommer. Det ser meget interessant ud på hjemmesiden, rå og bakket rute, og jeg går ud fra at det overvejende er barfodsvenligt terræn?

    SvarSlet
  2. Jeg har ikke løbet hele maratonruten, men området fra Rubjerg Knude til Lønstrup er fantastisk i bare fødder. Asfalten i området er heller ikke så modbydelig, som andre steder. (Min længste tur i helt bare fødder ved Lønstrup er 26 kilometer på strand, grus, trail og asfalt).

    Gi' løbet en seriøs overvejelse! :-)

    SvarSlet
  3. Puha, det ser lidt dramatisk ud for dit sommerhus' skæbne. Ikke så rart at tænke på! Barfodsstier kommer der nok flere af efterhånden som området forandrer sig.....

    SvarSlet
  4. Jeg er fristet. Nu har jeg jo i mere end et år truet med, at jeg en dag skal løbe en halvmarathon Så måske min debut skal være denne? Jeg elsker området og har gået mange ture der.

    Vores sommerhus ligger længere nordpå, og der er ingen huse så tæt ved havet. Men ved vores strand var der en parkeringsplads med toilet og ishus, og det forlyder netop deroppe fra, at klitterne nu er væk og det nedlagte hus ligger nu midt på stranden. Det er lidt uhyggeligt!

    SvarSlet
  5. Det er ikke den nemmeste debutrute, Nina - men det gør jo ikke oplevelsen mindre! ;-)

    SvarSlet